Tuesday 21 June 2011


1. Apa itu Blog ?
Blog merupakan sigkatan dari “Web log” adalah salah satu aplikasi web berupa tulisan-tulisan yang umum disebut sebagai posting pada halaman web. Tulisan-tulisan tersebut seringkali diurut dari yang terbaru dan diikuti oleh yang lama.
Awalnya, blog dibuat adalah sebagai catatan pribadi yang disimpan secara online, namun kini isi dari sebuah blog sangat bervariatif ada yang berisi tutorial ( contoh blog ini ), chat, bisnes dan lain sebagainya. Secara umum, blog tidak ada bezanya dengan website yang ada di internet.
Flatform blog atau seringkali disebut juga dengan mesin blog dibuat sedemikian rupa oleh para designer blog agar mudah untuk digunakan. Dulu, untuk membuat aplikasi web diperlukan pengetahuan tentang pemrograman HTML, PHP, CSS dan lain sebagainya, dengan blog semuanya menjadi mudah.

2. Cara membuat blog di blogspot

Langkah 1 : Membuat Email
Salah satu syarat yang harus dipenuhi dalam membuat blog adalah anda memiliki alamat email yang masih aktif atau di gunakan. Jika anda belum mempunyai alamat email, silahkan daftar terlebih dahulu di gmail kerana blogger adalah salah satu layanan dari Google maka ketika mendaftar ke blogger sebaiknya gunakan email gmail. Jika anda belum faham bagaimana cara membuat email,  gunakan mesin pencari google untuk mencari panduannya.

Langkah 2 : Daftar Blog di blogger

  1. Kunjungi laman web  http://www.blogger.com
  2. Setelah halaman pendaftaran terbuka, alihkan perhatian ke sebelah kanan atas, ubah bahasa yang anda kehendaki seperti bahasa Malaysia. login dengan menggunakan username serta password gmail anda ( akun email anda bisa untuk login ke blogger).
  1. Klik tombol bertuliskan CIPTAKAN BLOG ANDA.
  1. Pada paparan Beri nama blog anda, masukkan nama blog anda. Nama blog anda boleh diubah mengikut kesesuaian.
Kemudian, taipkan URL (alamat) blog anda dan nama ini tidak boleh diubah.
Kemudian Check Avaiable untuk memastikan nama tersebut boleh digunakan atau tidak.
Kemudian, klik Continue.
5.       Pada paparan Choose starter template, pilih template yang sedia ada untuk blog anda. Anda boleh mengubahg template yang anda gemari kemudia.

klik SETERUSNYA dibahagian bawah paparan ini.
  1. Tahniah “ Your blog has been created
ini bermakna anda telah berjaya membina laman blog anda.
Anda boleh memulakan blog anda dan kilik pada ikon START BLOGGING

2 comments:

  1. Penerangan cara membuat blog mudah difahami tetapi perlu ada paparan dari skrin supaya lebih faham dan menarik

    ReplyDelete
  2. Tolong komen blog saya sama masih tak ada komen

    ReplyDelete